Brick House

The two brothers that commissioned this project, during our first meeting, mentioned in passing Frank Lloyd Wright. The project they had in mind was a house in Nevada completed last year by Studio G, bearing a faint resemblance to the Prairie houses by Wright. In the days that followed, we singled out Wright’s Robie House in Chicago, built in 1910, when the architect was 43 years old and Frederick Robie, the client, was only a 24 years old businessman. This constitutes an iconic project because it clearly articulated the vocabulary of horizontal cantilevers that proved decisive both for the work of the great American architect (as in his famous Fallingwater House completed in 1935) as well as for a whole lineage of creators from Richard Neutra (in the ‘50s and ’60s), to contemporary works by Brazilians Marcio Kogan, Bernardes Arquitetura and Jacobsen Arquitetura. Robie House was structurally innovative in its use of metal beams to bridge large spans and it used predominantly brick, a material that reappears in two important proposals by Mies van der Rohe: in the monolithic sculptural Monument to Rosa Luxemburg (1926) and in the unrealized Brick House (1923). While both of these last projects survive through their black and white representations (photographs or drawings), we wanted for our clients to reestablish the warmth and horizontality of brick. Our proposal for this duplex has eschewed repetitive balconies at the perimeter (the trademarks of the Polykatoikia, the omnipresent Athenian apartment building). The narrow façade of our building, due to its monolithic massing, achieves an ambiguity of scale as well as visual privacy from the two adjacent apartment buildings -the owners requested this early on, since those are the only tall buildings in the neighborhood, while the rest remain one and two-story houses. At the terrace of the new penthouse, we placed a jacuzzi, so as to mirror the living room’s fireplace, one featuring a glass back.

  • Status Ongoing
  • Year 2024 -
  • Location Athens

Ως προς το Robie House του Frank Lloyd Wright στο Σικάγο που κτίστηκε 1910 δεν μας εντυπωσιάζει μόνο το νεαρό της ηλικίας. Ότι δηλαδή ο αρχιτέκτονας ήταν τότε 43 ετών και ο Frederick Robie, ο επιχειρηματίας ιδιοκτήτης, ήταν μόλις 24 ετών. Είναι ταυτόχρονα ένα εμβληματικό έργο γιατί διατυπώνει με καθαρότητα το λεξιλόγιο των οριζοντίων προβόλων που έμελλε καθοριστικό τόσο για το έργο του μεγάλου Αμερικανού αρχιτέκτονα (όπως στο μεταγενέστερο Fallingwater House του 1935) όσο και για μια ολόκληρη γενεαλογία δημιουργών από τον Richard Neutra (στις δεκαετίες του ‘50 και ‘60) μέχρι τα σύγχρονα έργα από τους Βραζιλιάνους Marcio Kogan, Bernardes Arquitetura και Jacobsen Arquitetura. Το Robie House ήταν κατασκευαστικά πρωτοποριακό με τη χρήση μεταλλικών δοκών για τον σχηματισμό μεγάλων γεφυρώσεων και την ίδια στιγμή χρησιμοποιούσε κατά κύριο λόγο τούβλα, ένα υλικό που επανεμφανίζεται σε δύο σημαντικές προτάσεις του Mies van der Rohe: στο μονολιθικά γλυπτικό Mνημείο της Rosa Luxemburg το 1926 (ειδομένο για πρώτη φορά πριν χρόνια στη σελίδα 92 της μονογραφίας της 9H για τον Νίκο Βαλσαμάκη, στο κείμενο του Ηλία Κωνσταντόπουλου) και στο μη υλοποιημένο Brick House του 1923. Για την παρούσα διπλοκατοικία στην Αθήνα, η παραπομπή των ιδιοκτητών στο όνομα του Frank Lloyd Wright ήταν αρκετή για να επιλέξουμε να μελετήσουμε συγκεκριμένα το Robie House, αναγνωρίζοντας εκεί έναν ιδιαίτερο συγκερασμό του ζεστού γήινου με την οριζοντιότητα. Η πρόταση μας για τη διπλοκατοικία αυτή έχει απαλλαχτεί από τα όποια περιμετρικά, επαναλαμβανόμενα μπαλκόνια, τα οικεία δηλαδή γνωρίσματα πολυκατοικίας. Από τη στενή μάλιστα πλευρά, η διάρθρωση ορόφων και η κλίμακα περιπλέκονται από τη μονολιθική ογκοπλασία της όψης. Η απουσία ανοιγμάτων διασφαλίζει σε αυτήν την πλευρά και ένα αίτημα των ιδιοκτητών για ιδιωτικότητα από τις δυο τριώροφες πολυκατοικίες της γειτονιάς, τα μόνα ψηλά κτίρια που ξεχωρίζουν από τις μονώροφες ή διώροφες κατοικίες περιμετρικά. Στο δώμα της νέας διπλοκατοικίας, στον υπαίθριο χώρο, μια επιφάνεια νερού τοποθετείται κεντροβαρικά πίσω από το τζάκι του καθιστικού που διαθέτει -στο ύψος της φωτιάς- γυάλινη πλάτη.

  • Κατάσταση Τρέχον
  • Χρονολογία 2024 -
  • Τοποθεσία Αθήνα